Chat with us, powered by LiveChat

Time & Sales


Binnen het LYNX Handelsplatform kunt u gebruikmaken van verschillende tools. Een van deze tools is Time & Sales. Middels Time & Sales heeft u de mogelijkheid om alle historische bied- en laatkoersen en de daarbij horende transactievolumes in te zien. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u gebruik kunt maken van de Time & Sales tool.

Time & Sales openen

De Time & Sales tool is te gebruiken voor ieder product waarvan u realtime koersdata ontvangt. U opent de tool door met uw rechtermuisknop op het gewenste product te klikken en vervolgens op het Time & Sales icoontje 1 te klikken of voor Analytische Tools 2 en Time & Sales 3 te kiezen:

Time&Sales1
1
2
3
Indien u Time & Sales voor de eerste keer gebruikt, krijgt u onderstaand pop-up scherm. Hier kunt u opgeven welke informatie u wilt zien.

Time&Sales2

Time & Sales instellen

Onderstaand voorbeeld toont de Time & Sales van de AEX maart ’16 future. Hierin zijn van links naar rechts de volgende zaken zichtbaar:

  • De tijd
  • De laatste prijs waartegen gehandeld is
  • Het aantal stukken dat tegen desbetreffende prijs verhandeld is
  • De bied- en laatprijs
  • Het bied- en laatvolume

Time&Sales3

U kunt de opmaak van dit scherm helemaal naar uw wens instellen.

Allereerst kunt u de volgorde waarin de kolommen staan eenvoudig wijzigen door deze te verslepen.

Daarnaast kunt u de instellingen wijzigen door rechtsboven op het sleutel icoon 1 en vervolgens op Instellingen 2 te klikken.

Time&Sales4
1
2
Onderstaand pop-up scherm verschijnt. Aan de linkerkant kunt u kiezen voor Instellingen, Sneltoetsen of Kleuren 1. In elk tabblad kunt u specifieke instellingen aanpassen.

Time&Sales5
1
Ook is het mogelijk om met uw rechtermuisknop op een willekeurige plaats in de tool klikken, waarna onderstaand pop-up scherm verschijnt.

Time&Sales6
2
1
3
Hier kunt u opgeven of u wilt filteren op prijs, datum/tijd of een periode wilt selecteren via een grafiek 1. Ook kunt u hier aangeven welke gegevens u wilt zien en of u een block filter wilt instellen 2.

Overigens kunt u ook rechts onderin op de Zoek knop 3 klikken om te filteren op prijs, datum/tijd of als u een periode wilt selecteren via een grafiek.

Triggermethode en Time & Sales

U kunt de Time & Sales tool gebruiken om na te gaan of een bepaalde order terecht is uitgevoerd of misschien niet uitgevoerd is terwijl dit naar uw mening wel had moeten gebeuren. Het is hierbij belangrijk om te weten welke triggermethode voor de order is opgegeven. In eerdere maandelijkse updates is besproken waarom het belangrijk is dat u nadenkt over de meest geschikte triggermethode en welke triggermethoden u kunt kiezen.

De standaard triggermethode voor alle aandelen en niet-Amerikaanse opties is de laatste prijs. Dit betekent dat uw stoporder pas getriggerd wordt indien een transactie plaatsvindt op of onder (bij een verkooporder) de door u opgegeven triggerprijs. Bij illiquide effecten kan dit voor een onaangename verrassing zorgen. Kijkt u bijvoorbeeld maar eens naar de onderstaande Time & Sales van de EOE MAR18 ’16 425 CALL @ TOM.

Time&Sales7

In bovenstaande afbeelding ziet u dat er vandaag 4 optiecontracten zijn verhandeld. Om 09:04:02 is gehandeld tegen een prijs van EUR 17.15. De eerste daaropvolgende transactie vond plaats om 09:36:02 tegen een prijs van EUR 16.00. In de tussentijd heeft de bied- en laatspread bewogen tussen EUR 15.00 en EUR 18.10, maar zijn er geen transacties geweest.

Stel nu dat u een stoporder heeft inliggen op EUR 16.75 en geen specifieke triggermethode heeft opgegeven. Dit betekent dat de standaard triggermethode geldt en dat is in het geval van een niet-Amerikaanse optie de laatste prijs. In dat geval zou u worden uitgestopt tegen een prijs van EUR 15.80, bijna een hele euro onder de door u opgegeven stopprijs. Dit is namelijk de biedprijs op het moment dat de transactie op EUR 16.00 plaatsvindt. Zie ook onderstaande afbeelding:

Time&Sales9

Bovenstaand voorbeeld maakt nogmaals duidelijk waarom het belangrijk is dat u nadenkt over de meest geschikte triggermethode en toont hoe u in de Time & Sales tool kunt nagaan waarom u op een bepaalde prijs bent uitgestopt.

Time & Sales


Binnen het LYNX Handelsplatform kunt u gebruikmaken van verschillende tools. Een van deze tools is Time & Sales. Middels Time & Sales heeft u de mogelijkheid om alle historische bied- en laatkoersen en de daarbij horende transactievolumes in te zien. In dit artikel wordt uitgelegd hoe u gebruik kunt maken van de Time & Sales tool.

Time & Sales openen

De Time & Sales tool is te gebruiken voor ieder product waarvan u realtime koersdata ontvangt. U opent de tool door met uw rechtermuisknop op het gewenste product te klikken en vervolgens op het Time & Sales icoontje 1 te klikken of voor Analytische Tools 2 en Time & Sales 3 te kiezen:

Time&Sales1
1
2
3
Indien u Time & Sales voor de eerste keer gebruikt, krijgt u onderstaand pop-up scherm. Hier kunt u opgeven welke informatie u wilt zien.

Time&Sales2

Time & Sales instellen

Onderstaand voorbeeld toont de Time & Sales van de AEX maart ’16 future. Hierin zijn van links naar rechts de volgende zaken zichtbaar:

  • De tijd
  • De laatste prijs waartegen gehandeld is
  • Het aantal stukken dat tegen desbetreffende prijs verhandeld is
  • De bied- en laatprijs
  • Het bied- en laatvolume

Time&Sales3

U kunt de opmaak van dit scherm helemaal naar uw wens instellen.

Allereerst kunt u de volgorde waarin de kolommen staan eenvoudig wijzigen door deze te verslepen.

Daarnaast kunt u de instellingen wijzigen door rechtsboven op het sleutel icoon 1 en vervolgens op Instellingen 2 te klikken.

Time&Sales4
1
2
Onderstaand pop-up scherm verschijnt. Aan de linkerkant kunt u kiezen voor Instellingen, Sneltoetsen of Kleuren 1. In elk tabblad kunt u specifieke instellingen aanpassen.

Time&Sales5
1
Ook is het mogelijk om met uw rechtermuisknop op een willekeurige plaats in de tool klikken, waarna onderstaand pop-up scherm verschijnt.

Time&Sales6
2
1
3
Hier kunt u opgeven of u wilt filteren op prijs, datum/tijd of een periode wilt selecteren via een grafiek 1. Ook kunt u hier aangeven welke gegevens u wilt zien en of u een block filter wilt instellen 2.

Overigens kunt u ook rechts onderin op de Zoek knop 3 klikken om te filteren op prijs, datum/tijd of als u een periode wilt selecteren via een grafiek.

Triggermethode en Time & Sales

U kunt de Time & Sales tool gebruiken om na te gaan of een bepaalde order terecht is uitgevoerd of misschien niet uitgevoerd is terwijl dit naar uw mening wel had moeten gebeuren. Het is hierbij belangrijk om te weten welke triggermethode voor de order is opgegeven. In eerdere maandelijkse updates is besproken waarom het belangrijk is dat u nadenkt over de meest geschikte triggermethode en welke triggermethoden u kunt kiezen.

De standaard triggermethode voor alle aandelen en niet-Amerikaanse opties is de laatste prijs. Dit betekent dat uw stoporder pas getriggerd wordt indien een transactie plaatsvindt op of onder (bij een verkooporder) de door u opgegeven triggerprijs. Bij illiquide effecten kan dit voor een onaangename verrassing zorgen. Kijkt u bijvoorbeeld maar eens naar de onderstaande Time & Sales van de EOE MAR18 ’16 425 CALL @ TOM.

Time&Sales7

In bovenstaande afbeelding ziet u dat er vandaag 4 optiecontracten zijn verhandeld. Om 09:04:02 is gehandeld tegen een prijs van EUR 17.15. De eerste daaropvolgende transactie vond plaats om 09:36:02 tegen een prijs van EUR 16.00. In de tussentijd heeft de bied- en laatspread bewogen tussen EUR 15.00 en EUR 18.10, maar zijn er geen transacties geweest.

Stel nu dat u een stoporder heeft inliggen op EUR 16.75 en geen specifieke triggermethode heeft opgegeven. Dit betekent dat de standaard triggermethode geldt en dat is in het geval van een niet-Amerikaanse optie de laatste prijs. In dat geval zou u worden uitgestopt tegen een prijs van EUR 15.80, bijna een hele euro onder de door u opgegeven stopprijs. Dit is namelijk de biedprijs op het moment dat de transactie op EUR 16.00 plaatsvindt. Zie ook onderstaande afbeelding:

Time&Sales9

Bovenstaand voorbeeld maakt nogmaals duidelijk waarom het belangrijk is dat u nadenkt over de meest geschikte triggermethode en toont hoe u in de Time & Sales tool kunt nagaan waarom u op een bepaalde prijs bent uitgestopt.