De verificatie van uw identiteit is cruciaal voor de opening van uw rekening. Hieronder kan u een getedailleerde uitleg terugvinden bij de stappen die hiervoor nodig zijn.
Bij de start van het verificatieproces, hebt u deze keuze om dit aan te vatten via het scannen van de QR-code of via een SMS.
In deze SMS vindt u dan de link om met het proces van start te gaan.
Indien u over een Android-toestel beschikt, dient u de QR-code te scannen via een app of gebruik te maken van het alternatief:
Android systeem
Voor alle Android-toestellen, zal u dienen te beschikken over een app die u de mogelijkheid geeft om QR-codes te lezen. Als u hier niet over beschikt, of deze niet wenst te downloaden, kan u gebruik maken van van de SMS-verificatie zoals u hieronder kan terugvinden:

Voor toestellen met een iOS-systeem, zal de manier werken afhankelijk zijn van uw versie:
iOS 11 of hoger
Met iOS 11 of hoger, kan u de QR-code scannen met uw camera. U dient dus uw camera te openen en te richten op de QR-code zichtbaar op de pagina. Hierna zal een link verschijnen op uw Iphone, waarna u direct verder zal kunnen gaan met de verificatie.

Met iOS 10 of eerdere versies
Om de QR-code te kunnen scannen, zal u dienen te beschikken over een app die u de mogelijkheid geeft om QR-codes te lezen. Als u hier niet over beschikt, of deze niet wenst te downloaden, kan u gebruik maken van van de SMS-verificatie zoals u hieronder kan terugvinden:

Wanneer u het verificatieproces start, kunt u dit ook doen aan de hand van een sms. In deze sms vindt u dan de link om het verificatieproces te starten.
Verificatie starten via SMS
- Om de SMS te gebruiken, klikt u eerst op SMS.

- Kies de vlag die overeenkomt met het land van uw gsm-nummer en geef hierna het resterende gedeelte in.

SMS niet ontvangen
Kijk zeker na dat u het nummer correct ingeeft. Het resterende gedeelte dient er zo uit te zien: 412345678, waarbij u België hebt geselecteerd (+32).
Opnieuw versturen van de SMS
Indien u deze SMS niet hebt ontvangen, kunt u na 30 seconden deze opnieuw laten versturen.
Moest u na het opnieuw verzenden van de SMS, deze nog steeds niet ontvangen, kunt u de smartphone eventueel herstarten.
De meeste technische problemen kunnen vaak opgelost worden door het herstarten van uw toestel en het opnieuw hervatten van het verificatieproces.
Wanneer dit verificatieproces werd onderbroken, zal u als klant altijd de mogelijkheid hebben om dit opnieuw te hervatten. U zal hiervoor een automatische mail ontvangen waarin u een link kan terugvinden. Wanneer het probleem zich echter steeds blijft stellen, kan u altijd onze klantendienst contacteren om u hierin verder te begeleiden.
Scherm blokkeert
Wanneer u de foto genomen hebt van uw ID, ziet u onderaan het scherm een knop om deze foto te bevestigen. Wanneer u deze knop niet ziet, let er dan zeker op dat u niet bent ingezoomd op het scherm en dat uw tekstgrootte niet te groot staat. Probeer ook naar onder te scrollen op uw scherm. U kan uitzoomen of de tekstgrootte verkleinen in de instellingen van uw smartphone.
Verificatie lukt niet
Voor dit verificatieproces dient u over een toestel te beschikken met een goede camera en een vrij recent besturingssysteem. U kan gerust gebruik maken van een ander toestel om deze verificatie te doorlopen dat hier wel over beschikt.
Wanneer u de verificatie start aan de hand van een SMS dan kan u ook eventueel uw simkaart in dit ander toestel inbrengen.
Om het verificatieproces volledig te doorlopen, dient u alle stappen te vervolledigen en hierbij hoort ook de locatiebevestiging. U kan dit altijd opnieuw proberen moest dit niet lukken.
Beschikbare landen
U kan dit verificatieproces in principe overal uitvoeren. Zelf indien u op vakantie bent, zou dit geen probleem mogen opleveren.
Locatie controle
In de meeste gevallen zal u gevraagd worden om uw locatie aan te zetten wanneer dit nog niet het geval zou zijn. Deze pop-up dient u dan te accepteren.
Moest dit toch niet automatisch gebeuren, kunt u de locatie zelf activeren door volgende stappen te volgen:
- Voor Iphone (iOS): Ga naar uw instellingen en selecteer dan Privacy -> Locatie Services. Hier dient u dan Safari (of de browser die u gebruikt) op te zoeken en dit toe te staan bij het gebruik van deze app. U kan nu de verificatie opnieuw proberen.
- Voor Android: Open de instellingen van uw toestel en ga dan naar Locatie. Hier kunt u bovenaan uw locatie aanzetten.
Indien u per ongeluk een pagina van dit verificatieproces hebt gesloten, kan u hier terugvinden wat de volgende stappen zijn:
- Indien u de internetpagina waarop de QR-code stond hebt gesloten, kan u gewoon verder gaan met het proces op uw smartphone. U zal ook een mail ontvangen met de volgende stappen.
- Indien u het venster hebt gesloten op uw smartphone, kan u de QR code op het andere toestel opnieuw scannen en het proces opnieuw starten.
- Indien u beide hebt gesloten, zal u kort hierna een mail ontvangen met hierin een link om het verificatieproces te hervatten.
- Moest u ook deze mail niet hebben ontvangen, kan u contact opnemen met onze klantendesk.
Activeren camera
Wanneer uw camera niet werkt tijdens het verificatieproces, ligt dit meestal aan de instellingen van uw toestel zelf. U kan de camera activeren door deze stappen te volgen:
- Ga naar uw instellingen en kies voor Privacy
- Hier kan u cameratoegang terugvinden
- Geef apps op uw telefoon de toestemming om uw camera te gebruiken
Camera activatie
Wanneer uw camera niet werkt tijdens het verificatieproces, ligt dit meestal aan de instellingen van uw toestel zelf. U kan de camera activeren door deze stappen te volgen:
- Open de instellingen van uw toestel.
- Klik op Safari en vervolgens Camera.
- Bevestig dat uw toestel telkens “Vraagt” om uw camera te gebruiken of dit is “Toegestaan”.
Identiteitskaart
U dient van zowel de voor- als achterkant van de identiteitskaart 2 foto’s te nemen.
De eerste foto dient genomen te worden door uw camera recht op uw identiteitskaart te richten. Bij voorkeur bevindt de identiteitskaart zich op een effen oppervlak. Deze dient voldoende belicht te zijn, zonder dat hier een weerkaatsing van het licht op te zien is.
De tweede foto dient vanuit een hoek genomen te worden. Hierbij kan de identiteitskaart blijven liggen maar kan u de camera kantelen. U dient ervoor te zorgen dat alle hoeken van de identiteitskaart ook op deze foto zichtbaar zijn.
Selfies
Tijdens het verificatieproces dient u ook foto’s te nemen van uzelf.
Hiervoor dient u te starten door de camera recht voor u te houden tot deze aangeeft dat uw gezicht duidelijk zichtbaar is in het daarvoor voorziene kader. Uw smartphone zal dit ook aangeven door te trillen wanneer dit het geval is. Moest de trilfunctie van uw smartphone niet actief staan, zal het kader groen worden wanneer de foto geslaagd is.
Vervolgens zal u gevraagd worden om uw hoofd in een bepaalde richting (links/rechts) te draaien. De camera dient u op dezelfde afstand en hoogte te houden als voor de eerste foto.
Deze draaibeweging dient u heel erg traag uit te voeren, waarbij het niet nodig is om uw hoofd volledig in deze richting te bewegen. U hoeft ook uw scherm niet te bekijken terwijl u dit doet. De smartphone zal opnieuw trillen wanneer de foto gelukt is. Hierna dient u uw hoofd in de andere richting draaien, wat opnieuw traag dient te gebeuren. Wanneer ook deze laatste foto geslaagd is, zal de smartphone dit opnieuw aangeven door te trillen. Moest de trilfunctie van uw smartphone niet actief staan, zal het kader groen worden wanneer de foto geslaagd is.
Veelgestelde vragen (FAQ)
Wanneer u het verificatieproces niet hebt afgewerkt, zal u automatisch een mail van LYNX ontvangen om dit proces verder te zetten. Wanneer u deze toch niet zou ontvangen hebben, kan u onze Klantendesk contacteren.
U kan gerust gebruik maken van een toestel van een van uw kenissen. Enkel de verificatie voor de opening van uw rekening, vereist een smartphone met camera.
U kan deze pagina refreshen, een andere browser gebruiken of de verificatielink laten versturen per SMS.
U kan ook gebruikmaken van een SMS om uw verificatieproces te starten.
Zorg ervoor dat de ruimte waarin u zicht bevindt, voldoende lichtval heeft. Zorg er ook voor dat niets/niemand anders zichtbaar is dan hetgene waar u op dat moment een foto van dient te nemen.
Een effen muur of achtergrond helpt bij het nemen van deze foto's.
Zorg ervoor dat uw browser niet te ver is in- of uitgezoomd. Moest dit nog steeds niet werken, kunt u de verificatie starten met een SMS.
U kan gerust gebruik maken van een toestel van een van uw kenissen. Enkel de verificatie voor de opening van uw rekening, vereist een smartphone met internetverbinding.
In dit geval, kiest u best voor de SMS-optie om de verificatie te starten.
Er zijn verschillende veilige apps om een QR-code in te lezen op uw smartphone. Deze kan u terugvinden in de App of Play Store. Via de Google Lens, is het ook mogelijk om deze QR-codes te scannen. Deze is in principe automatisch geïnstalleerd op recente Android-toestellen.
Wanneer u over iOS 11 of later beschikt, kan u gebruikmaken van de camera van uw toestel.
Gelieve contact op te nemen met onze klantendesk op 09 223 23 20.